"mert az ő alakja a vértanúság eszméjével van összeforrva."

2020.02.10


1807. február 10-én, ma 213 évvel ezelőtt született Batthyány Lajos.


(Batthyány Lajos: 
Pozsony, 1807. febr. 14. - Pest, 1849. okt. 6.,  liberális nagybirtokos, az első független magyar minisztérium elnöke.)

  • Mi köze Batthánynak Barabás Miklóshoz és a róla fennmaradt portrékhoz?

1849 végén az akkori iparegylet vagyonát a kormány lefoglalta és ehhez tartozott gróf Batthyányi Lajos egész alakú képmása is, melyet Barabás festett természet után. 1850-ben Zichy Károly próbálkozott a kép kiadatásával, azonban ezt megtagadták. Ekkor találta meg Barabás Miklós a kiskaput.

Így ír erről naplójában: "Egy véletlen körülmény segítségünkre jött. Épen festettem Pokorny ezredest, a ki Albrecht főherczeg szárnysegédje volt s a kinek ismeretségéhez gróf Batthyányi képmása segített. Az ezredes e képet báró Augustnál meglátta s annyira megtetszett neki, hogy kedve kerekedett velem festetni le a bécsújhelyi akadémia számára megrendelt arczképét. Másnap épen hozzám jött, mert festenem kellett s én fölhasználtam az alkalmat a közbenjárásra. Azt mondtam, hogy ugyancsak nevetséges fogalma van Batthyányi arczképéről az osztrák minisztériumnak, mert mit használ neki, ha a grófnak 200 arczképe helyett csak 199 képmása lesz. Ha ezt a képet meg is semmisítenék, még három egészen hasonló arczképe van külföldön, melyet ugyancsak én festettem. És az utókornak egészen mindegy, tökéletesen hasonlít-e az egyik arczkép a másikhoz. Hány ezer képe van a Megváltónak s hasonlít-e ezek közül csak kettő is egymáshoz? És vajon hasonlít-e csak egyetlen egy is a valósághoz? Még ha Batthyányinak egyetlen képmása sem maradna meg, az industria teremt magának újat s az utókor elfogadja azt valódinak, mert az ő alakja a vértanúság eszméjével van összeforrva. Harmadnapra hozzám jött az öreg gróf Zichy Károly és örömtelt arczczal mutatta az írást, mely Albrecht főherczeg aláírásával elrendeli a képnek a gróf részére azonnal leendő kiadatását." 


(Barabás Miklós: Önéletrajz, 1944, 192-194.oldal)

Nemzeti Portrétár
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el